Українська мова 933

 Урок № 6

Дата: 02.11.2020р.

Тема: Іменники, що мають лише форму однини або множини

План уроку

1. Опрацювання теоретичного матеріалу

2. Виконання вправ на закріплення вивченого

Хід уроку

І. Ознайомитися з теоретичними відомостями

1.ДЕЩО ПРО КАТЕГОРІЮ МНОЖИНИ І ПОНЯТТЯ ЗБІРНОСТІ
Категорія числа — одна з основних категорій іменника. Більшість іменників утворює форми однини (назва окремого одного предмета) і форми множини (назва двох або більше предметів). Від іменника корінь — множина корені (два корені лиха), прилад — множина прилади (користаємо з окремих приладів), від кіл — коли (з колами в руках), прут — прути (два прути поля — місцева назва міри поверхні), ремінь — ремені (дістав зо два ремені), камінь — камені (вимощена каменями дорога)…

Зовсім окремим видом іменників є слова, що означають невизначену кількість однорідних предметів, які існують у певній сукупності. Їхнє лексичне значення таке ж, як і названих предметів, але граматично вони становлять зовсім окремий клас іменників: одиничні іменники — чоловічого роду другої відміни твердої або м’якої групи (прилад, колос, ремінь, камінь), а збірні — це іменники середнього роду другої відміни м’якої групи з флексію -яприладдя, волосся, колосся, вугілля, каміння, пруття, коріння... Вони означають не один предмет, а багато таких самих предметів і тому за значенням наближаються до форм множини. Це дає підставу до виникнення помилкових сполучень таких іменників з прикметниками у формі множини: канцелярські приладдя, міцні коріння, запашні зілля. Це груба помилка, що полягає в змішуванні множини з поняттям збірності. Найчастіше бачимо такі помилкові сполучення в написах на крамницях: Шкільні і канцелярські приладдя. Правильні сполучення міцне коріння, буйне волосся, запашне зілля, золоте колосся, тверде каміння, гнучке пруття, шкільне приладдя...
 
«ГАРНА МЕБЕЛЬ» ЧИ «ГАРНІ МЕБЛІ»?
Що ми повинні знати про форми числа українських іменників, щоб не порушувати мовної норми:
1. Переважна більшість іменників має форми однини і множини (стіл — столи, зошит — зошити, ліс — ліси).
2. Частина іменників має форму тільки однини (Київ, географія, мілітаризм, хліборобство, будування, баранина, аспірин, клей). Сюди належать і збірні іменники (молодь, малеча, волосся, гілля).
3. Значна кількість іменників виступає тільки у формі множини (Карпати, Чернівці, мемуари, вибори, ресурси, джунґлі, висівки, вершки).
4. Запам’ятаймо, що в українській та російській мовах є іменники-відповідники, що відрізняються формами числа:
Двері (мн.), широкі двері
Дверь (одн.), широкая дверь
Меблі (мн.) — м’які меблі
Мебель (одн.) — мягкая мебель
Похорон (одн.) — Був на похороні брата.
Похороны (мн.) — Был на похоронах брата.
Волосся (одн.) — довге волосся
Волосы (мн.) — длинные волосы
Чорнило (одн.) — червоне чорнило
Чернила (мн.) — красные чернила
Годинник (одн. і мн.), гарний годинник, гарні годинники.
Часы (мн.), хорошие часы.

Отже, українською мовою правильно гарні м’які меблі (а не гарна м’яка мебель), густе волосся (а не густі волоси).

2. Опрацювати теоретичний матеріал підручника (ст. 161 - 162)


ІІ. Виконати вправи на закріплення

Розподільний диктант 
► Визначте число іменників, розподіліть їх на групи, поєднуючи з прикметником: 
1) Уживаються і в однині, і в множині;
 2) Уживаються тільки в однині; 
3) Уживаються тільки в множині. 

Вишня, стіл, масло, цукор, стрільба, штовханина, жовтизна, Сатурн, Панас Мирний, колосся, пір’я, щипці, ліки, жнива, канікули, заздрощі, Гімалаї, гілля, гроші, діти, фінанси, дрібнота, коріння, студентство, геройство, добро, дебати, іменини, посиденьки, пустощі, добро, мир, слава, бензин, шахи, вершки, висівки, макарони, Альпи, Карпати, граблі, молоко, цукор, чай, Дніпро, Україна, Чигирин.

Служба розшуку
► Знайдіть «зайве» слово й додайте власний приклад:
1) причепа, слюсар, бідолаха, лівша; 
2) веселощі, ворота, ріки, окуляри;
 3) вітер, бензин, хутір, море; 
4) учнівство, дитинство, добро, іграшка.

Акцентуаційний бар'єр
► Поставте наголос у наведених множинних іменниках.
► З’ясуйте за словником (зокрема електронним) їхнє значення.
Лабети, лінощі, маргінеси, походеньки, городки, Сухоти, хрестини, розглядини, ліки, перса, пожитки, пачоси, патьоки, корчі, ворота, тельбухи, одляски, обценьки, нутрощі, шати, пахощі, запросини, лахи, відвідини, святки, парфуми, ночви, памороки, солодощі.

Тестування
► Виконайте тестові завдання
1. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А гори, річки, ходіння, Харків, озера;
Б дитина, гірка. комаха, будинок, слово;
В книга, читач, пісня, вірш, викладач;
Г край, район, серце, козак, гребля;
Д садочок, черешня, дерево.
2. У якому рядку всі іменники мають форму тільки множини?
А Лінощі, веселощі, мудрощі, заздрощі, жнива;
Б думки, сестри, сім’ї, розмови, двері;
В альпи, вулиці, байки, бурі, гори;
Г вишні, лелеки, долоні, пісні, Суми;
Д чернівці, міста, долини, джерела, ріки.
3. У якому рядку всі іменники мають форми і однини, і множини?
А Білизна, височінь, доброта, глибина, заздрість;
Б селянство, професура, ботвиння. сонце, косар;
В фосфор, глина, золото, сало, яшма;
Г книга, заєць, огірок, країна, ніс;
Д читання, сум, демократизм, доцільність, лагідність.
4. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А Мороз, вітер, берег, лебідь, мелодія;
Б Сніг, знання, сіль, учнівство, учень;
В Лелека, степ, стежка, колодязь, пролісок;
Г Вулик, намисто, блискавка, криниця, друг;
Д Казка, герой, хмарка, ранок, гриб.
5. Лише в однині вживаються всі іменники рядка:
А вазон, прикрість, зелень;
Б Крим, молоко, залізо;
В Дністер, козацтво, ім’я;
Г людство, сум, мальва;
Д радість, золото, вітер.
6. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А комашня, чапля;
Б молодь, нація;
В журба, сумнів;
Г кисень, кабінет;
Д сметана, вапно.
7. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А вуглець, родовище;
Б щирість, прибуток;
В селянство, шляхта;
Г срібло, пектораль;
Д артилерія, лейтенант.
8. Лише в множині вживаються всі іменники рядка:
А Карпати, проблеми, вечорниці;
Б входини, народи, Альпи;
В дріжджі, заручини, обличчя;
Г перемовини, двері, ножиці;
Д уста, м’ясниці, перешкоди.
9. Лише форму множини мають обидва іменники рядка:
А дебати, кеглі;
Б надра, бенкети;
В іменини, землі;
Г ворота, радощі;
Д штани, суперечки.
10. Лише форму множини мають обидва іменники рядка:
А оглядини, дерева;
Б хрестини, дрова;
В сутінки, вечори;
Г фінанси, кредити;
Д терези, виделки.


Шановні учні! Завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та надсилайте мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер

Урок № 7
Дата: 05.11.2020р.
Тема: РЗМ. Письмове есе на одну із тем

Хід уроку

1. Оберіть одну із тем і напишіть есе.
Теми:
 1.«Життя в гармонії з природою»
 2. «Чого варто уникати в спілкуванні»
 3.«Ціна недбалості»
 4. «Гаджети чи реальне спілкування?».

ТМ:

Есе (від франц. essai – спроба, проба, нарис)  прозаїчне висловлювання невеликого об’єму і вільної композиції, що виражає індивідуальні враження і міркування з конкретного приводу або питання і свідомо не претендує на вичерпну відповідь.

Пам’ятайте! Обираючи жанр есе, ви можете дозволити собі бути суб’єктивними, зосередитися на частковому, а не на головному, висловлювати спірні міркування, наводячи мінімум доказів, але, з іншого боку, саме це може бути і небезпечним — уявна легкість — пиши собі, як бажаєш. Але зовсім не факт, що ваш твір вийде оригінальним та цікавим.

Перш ніж обрати жанр есе, подумайте та переконайтесь у тому, що вам є що сказати.


Стиль есе вирізняється:
  • афористичністю;
  • образністю;
  • парадоксальністю.

Для есе характерне використання численних засобів художньої виразності:

  • символи;
  • метафори;
  • порівняння;
  • алегоричні і притчові образи.

Для передачі особового сприйняття автору есе необхідно:

  • використовувати всілякі асоціації;
  • проводити паралелі;
  • добирати аналогії.

Есе буде цікавим, якщо в ньому будуть присутні:

  • непередбачувані(парадоксальні) висновки;
  • несподівані повороти;
  • цікаві зчеплення.

Мовна будова есе  це динамічне чергування полемічних висловів, питань, проблем, використання розмовної інтонації і лексики.


Прийомів для написання успішного есе існує багато. Наводимо деякі з них.

Ефектний початок

Вступ, дуже важливий елемент твору. Читач визначає для себе, чи варто йому читати ваше есе. Для початку есе існує кілька підходів.
1. Стандартний (найпоширеніший). Необхідно відповісти на шість запитань: хто, що, коли, де, чому і як. Відповіді на ці запитання дадуть змогу читачеві зрозуміти, чого йому очікувати.
2. Несподіваний  це може бути що завгодно, але читач повинен бути здивований або шокований.
3. Дієвий — зображення самого процесу, а причини й наслідки випливуть далі. Цей підхід зручний для коротких есе.
4. Авторитарний  пропонує інформацію в наказовому тоні, щоб створити враження упевненості автора тільки в собі.
5. Інформативний — читач одразу отримує інформацію про те, що буде далі у творі.
6. Цитатний  вдало підібрана цитата одразу привертає увагу читача (не рекомендується використовувати прислів’я і кліше — це банально).
7. Діалоговий  з одного боку, такий початок стимулює читача як учасника діалогу, з іншого, – це може бути просто потік думок з риторичними запитаннями.


Хронологія есе

Послідовність подій (але не зациклюйтесь на часі ~ есе може вийти нудним). Просто згадуйте час. Не намагайтесь у дрібницях описувати все, що відбувалося в певний період.

 

1.    Оповідання — дія або історія, що триває до самого кінця есе, в якій підкреслюються якості, можливості або знання, пов’язані з темою вашого есе.

2.    Опис  характерною рисою такого есе є яскрава образність твору, що підтверджується багатою мовою, і цікаві деталі, які залишають читача довгий час під враженням.

3.    Порівняння  в основному цей прийом використовується щодо питання, за яким потрібно описати, наприклад, досвід або невдачу.

4.    Фінальні компоненти  останні абзаци (абзац) мають завершувати вашу думку і залишити в пам’яті читача яскравий слід.

Дев’ять правил написання креативного есе

Як радять писати есе? Правильно! Креативно, Що криється за цим словом? Швидше за все, політ думки, оригінальність тощо. Все просто: головне  засвоїти дев’ять правил.

 

1. Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).
2. Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).
3. Різна структура речень. (Читати речення правильної структури нудно. Додайте кілька інверсій. Пишіть різні за довжиною речення.)
4. Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоб уразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру.)
5. Різні слова (синонімія.)
6. Лаконічність.
7. Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення повинне нести унікальний зміст).
8. Активна життєва позиція.
9. Книги про есе — це здорово.

Шановні учні! Завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та надсилайте мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер

Урок № 8

Дата: 09.11.2020р.

Тема: Контрольне тестування

1. Виконати завдання контрольного тестування

1. Усі слова є іменниками в рядку

А. Двійка, натроє, втікач

Б. Тримати, подвоєний, із-за

В. Знахідка, четвірка, накопичувач

Г. Пожовкле, телефон, морозиво

2.Чоловічий рід мають усі іменники 

А. Морок, какаду, маестро, ООН

Б. Аташе, фрау, какаду, лівша

В. Нежить, тюль, шампунь, маестро

Г. Путь, собака, зефір, староста

3. Граматична помилка є в рядку

А. Мій путь

Б. Мій протеже

В. Цікаве інтерв'ю

Г. Маленький шимпанзе

4. Лише форму однини мають обидва іменника рядка

А. Кисень, кабінет

Б. Чапля, ножиці

В. Цукор, водень

Г. Двері, паспорт

5. До жодної з відмін не належать іменник

А. Перспектива

Б. Інструкція

В. Пенсне

Г.Кукурудза

6. Закінчення –а ( -я ) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку

А. Гайсин, відсоток

Б. Крим, Сіб

В. Материк, Буг

Г. Помідор, Кавказ

7. Форму кличного відмінка утворено НЕПРАВИЛЬНО в рядку

А. Руслано

Б. Іване

В.Саве

Г. Настусю

8. Літеру е (є) треба писати на місцях пропуску в усіх словах рядка

А. Поезі..ю, видовищ..м, козацтв..м

Б. Топол..ю, вілл..ю, відвідувач..м

В. Кобз..ю, учител..м, товариш..м

Г. Прізвищ..м, корова..м, ледар..м

9. Усі іменники є власними назвами в рядку

А.Лубни, місто, „Заповіт”, Бердичів

Б.Торт, пломбір, „Наполеон”, безе

В. Дністер, Волга, річка, Москва

Г. „Климко”, „Маруся”, „Наталка Полтавка”, Бровко

10. Усі іменники є назвами істот у рядку

А. Приятель, дружба, подруга, друг

Б. Тура, митець, покійник, художник

В. Робітник, виробництво, виробник, робітниця

Г. артист, журналіст, антракт, король

11. В якому із словосполучень допущено помилку

А. добродійкою Іванною

Б. Іваном Шевченком

В.данський (Данія) краєвид

Г. Президенту Петру Порошенку

12. В якому рядку всі слова не мають закінчень

А. серйозно, какаду, метрo, шаcі

Б.журі, пальто, таксі, кіно

В. пенсне, кінь, стін, жалюзі

Г.авто, сумно,весело, небо

13. До одного роду належать усі іменники в рядку

А.лебідь, колібрі, кахель, перекис

Б.Огайо, педаль, ступінь, комашня

В.цеце, веремія, шагрень, зал

Г.Кутаїсі, харчо, рагу, лівша

14. Позначте рядок, у якому всі іменники мають однакове закінчення

А.бігали по магазина.., лазили по дерева.., ходили по вулиця..

Б.гладили по щока.., порадили людя.., читали по склада..

В.допомогли сусіда.., бігали по клумба.., блукали по ліса..

Г.їздили по школа.., дали батька.., ходили по музея..

15. У реченні Відбились (1)зорі у воді, летять до хмар тумани. Виділений іменник (цифра позначає потрібний іменник) ужитий у

А.родовому відмінку множини

Б.знахідному відмінку однини

В.називному відмінку множини

Г.родовому відмінку однини

16.Позначте словосполучення, в якому правильно вжито форми прізвища, імені та по батькові

А.довірили Марценяк Степану Олеговичу

Б.видали Кидайгороді Ользі Василівні

В. познайомитися з Остраниця Степаном Михайловичем

Г.підписано Ватрушкіном Сергієм Олексійовичем

Шановні учні! Завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та надсилайте мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер

Урок № 9

Дата: 09.11.2020р.

Тема: Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості. Засоби мовного вираження промови

Хід уроку

Теоретичний блок

Українська мова протягом останніх трьохсот років зазнавала утисків та обмежень: указ Петра І про заборону книгодрукування українською мовою (1720), указ Катерини ІІ про заборону викладати українською мовою в Києво-Могилянській академії (1763), Валуєвський циркуляр (1863), Емський указ (1876), постанови радянської влади про переведення українських шкіл на російську мову навчання та ін. З огляду на це й на відсутність державності на українських землях українці почали втрачати свою мовну стійкість, що загрожує українській мові зникненням.

Мовна стійкість — намір і поведінка особистості чи групи людей, спрямовані на послідовне й неухильне користування в щоденному спілкуванні певною мовою, незалежно від того, якою мовою послуговується співрозмовник.

Мовну стійкість живлять чотири головні джерела:

v національна традиція (історична пам’ять народу);

v національна свідомість і солідарність;

v національна культура (духовна та матеріальна);

v національний мир і співпраця з іншими етносами, які живуть на території відповідного народу.

Стійкість до вживання української мови називають українськомовною стійкістю.

Рівень українськомовної стійкості досить низький порівняно з російськомовною стійкістю в Україні, про що свідчать наукові дослідження: 83 % молодих киян при звертанні до них українською також відповідають українською, але при звертанні до них російською мовою 90 % починають вживати російську.

 

ВПРАВИ ТА ЗАВДАННЯ

1.     Прочитайте тексти й визначте, про яке джерело, що живить мовну стійкість, у кожному з них ідеться.

І. Шведська адміністрація та шведська наука у ХVIII ст. констатували неперспективність шведської мови та прогнозували швидке її зникнення. Пропонували витіснити фінську мову у Фінляндії, замінивши її шведською, а для потреб лінгвістичної науки влаштувати своєрідний музей просто неба, зберігши кілька фінськомовних повітів десь біля Полярного кола, на кордоні з Лапландією. З виданням Е. Ленротом у 1835 р. «Калевали» розпочинається небачений розквіт фінської мови й культури. «Калевала» стала невичерпним джерелом для фінської літератури, образотворчого мистецтва та музики. Її впливу відразу зазнали й інші літератури світу.

ІІ. Після зруйнування Єрусалимського храму (70 р. н. е.) і придушення повстання Бар Кохби (132–135 рр. н. е.) римська влада остаточно вигнала євреїв з їхньої землі, позбавивши національної держави й території. Іврит як розмовна мова існував до V–VІ ст. н. е., після чого в повсякденні цю мову не вживали. Наприкінці ХІХ ст. за прикладом мовознавця Е. бен Єгуди, який перетворив іврит на розмовну мову своєї родини, іврит у побуті почали вживати переселенці в Палестині. Нині в Ізраїлі іврит є мовою понад трьох мільйонів осіб (О. Ткаченко).

ІІІ. Процес відродження чеської мови був досить тривалим — 100–150 років. Після того як чеські землі на тривалий час потрапили до складу Австрійської імперії Габсбургів, згодом Австро-Угорської імперії, чеська мова була обмежена в повсякденному житті, нею користувалося здебільшого сільське населення. Мовою освіти, документації, владного апарату стала німецька мова. Після скасування кріпацтва в останній третині XVIII ст. до міст, що були майже німецькомовними, прибуває сільське чеськомовне населення. Починає поступово формуватися інтелігенція й дрібна буржуазія, які мислять чеською мовою. Процес «чехізації» перетворився на рух за культурно-політичну автономію чехів — «Народне відродження», кульмінацією якого стала революція 1848 р. Активне впровадження чеської мови призвело й до політичних ризиків. Чеський та німецький народи відокремилися один від одного на основі мовної ідентифікації. На території Чехословаччини проживало три мільйони німців, для яких поширення чеської мови стало випробуванням. Невдоволення судетських німців, серед інших причин і мовною політикою Праги, використала нацистська Німеччина для анексії Судетів. Чехи відродили свою мову, вивчення якої є обов’язковим для всіх жителів країни й іноземців, які претендують на чеське громадянство (За М. Голобродською).

2. Дайте відповіді на запитання.

А. Більшою українськомовною стійкістю характеризуються українці Східної чи Західної України?

Б. З чим пов’язана така відмінність?

В. Сформулюйте практичні поради щодо зміцнення українськомовної стійкості людини.

3. Прочитайте тексти й визначте приклади українськомовної стійкості.

І. Штовхаюсь я; аж землячок,

Спасибі, признався,

З циновими ґудзиками:

«Де ты здесь узялся?»

«З України». — «Так як же ти

Й говорить не вмієш

По-здешнему?» — «Ба ні, — кажу, —

Говорить умію,

Та не хочу». — «Экой чудак!»...

Т. Шевченко. «Сон» («У всякого своя доля…») 

ІІ. Кухлик

Дід приїхав із села, ходить по столиці.

Має гроші — не мина жодної крамниці.

Попросив він:

— Покажіть кухлик, той що скраю.

Продавщиця:

— Што? Чєво? Я нє панімаю.

— Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.

— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка!

Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:

— В Україні живете й не знаєте мови...

Продавщиця теж була гостра та бідова:

— У мєня єсть свой язик, ні к чєму мнє мова.

І сказав їй мудрий дід:

— Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда в моєї корови:

Має, бідна, язика — і не знає мови!

П. Глазовий

ІІІ. Я до 23 років українською взагалі майже не розмовляв, а потім зрозумів: це моя мова. Цікаво, що деякі знайомі зі старого життя й досі кажуть: «Сьогоднішній Фома несправжній, а отой давній — справжній, бо й говорив, і писав пісні російською». Багато людей, коли я тільки почав розмовляти українською, підсміювалися з мене, адже тоді я ще не вмів розмовляти хорошою літературною мовою, мені бракувало багатьох слів, хоча й мав у школі п’ятірку з української мови та літератури. Але крок за кроком — і досяг своєї мети. Це зовсім не складно»

(Фома, вокаліст гурту «Мандри»). 

4. Прочитайте текст і виконайте тестові завдання.

Бути собою

(1–8) МОВНА ВВІЧЛИВІСТЬ. «Відповідати тією самою мовою, якою до тебе звертаються, — ознака ввічливості», — методично повторювали вчителі в школі. Ми виросли дуже ґречними й спілкуємося з російськомовними колегами, друзями й просто перехожими їхньою мовою. Ніби інакше вони нас не розуміють. А українська — це для особливих випадків: у когось — для дому, ще в когось — для офіційних заходів. Звичайно, якою мовою, де й з ким говорити — особиста справа кожного. Тільки в масштабах країни мовна нестійкість є загрозливою: якщо кожен українець виявлятиме свою «ввічливість» до російськомовних, хто ж тоді говоритиме українською? Навіть вихованість має межу.

(9–20) ВАЖІЛЬ ПЕРЕМИКАННЯ. Оксану Поліщук із Житомира до свідомого вибору української мови підштовхнув молодший брат. Тоді вона навчалась у восьмому класі й з друзями спілкувалася лише російською. Рідна — залишалася для батьків і вчителів. «Якось почувши, як я розмовляю з подругою, брат заявив: “Ми не українці”. Я запитала, чому він так думає — і п’ятирічна дитина відповіла: “Бо ти й люди на вулиці говорите російською”. Це зачепило за живе», — згадує Оксана. Відтоді, щоразу вживаючи «общєпонятний», дівчина почувалася зрадницею, тож вирішила цього більше не робити. Спочатку було важко, однокласники дивувалися й висміювали. Лунали фрази на кшталт «не прикалывайся», «говори нормально». Але мене підтримали батьки й учителі історії та української мови. Щоправда, до закінчення школи я так і залишилася білою вороною. Але мене це вже не хвилювало, мала інші цінності й пріоритети», — розповідає теперішня випускниця факультету української філології.

(21–32) Публічні люди, відомі всій країні як українськомовні, свого часу теж «перестрибували» з мови на мову. Співачка й письменниця Ірена Карпа часто відвідувала бабусю в Черкасах, хоч і жила з батьками в Яремчому. «Я дуже добре знаю цю ситуацію, коли вдома говориш українською, а виходиш на вулицю й починаєш “штокать”, — каже вона. — Так тривало, аж доки тато не закликав до серйозної розмови. Вивів на балкон і сказав: “А ти можеш і на вулиці говорити українською? Тебе ж усе одно розуміють. Продовжуй бути собою”. Мені це прохання тоді здалося дуже дивним», — згадує лідерка гурту «Qarpa». Спочатку, дотримуючись поради, вона почувалася некомфортно. Але вже під час наступного приїзду говорила лише українською. «Це не створювало жодних проблем. Навпаки, батьки моїх подруг почали ставити мене їм за приклад», — каже Ірена.

(33–41) ВІД СЕБЕ ДО СЕБЕ. Хтось вибирає російську, бо вважає, що це створює кращі перспективи розвитку або робить його крутішим в очах оточення. А хтось — українську. «Коли бачиш жалюгідні приклади мовної мімікрії, це додає впевненості. Логічно в державі, яка називається Україна, потрібно говорити українською», — зазначає Ірена Карпа. Вона радить шукати позитивні приклади й орієнтуватися на них: «Для мене такою є Саша Сальцова, яка українською говорить і пише прекрасні тексти. Кожній черговій фіфі, котра заявляє: “Я не понимаю украинского”, — вона відповідає: “Нічого, вивчиш”». Та й чоловік Ірени, американець, який своєю українською часто епатує російськомовних, доводить: це можливо й важливо.

(42–50) «ПЕРЕЗАВАНТАЖИТИ» КРАЇНУ. «У національній країні двомовність на державному рівні — це завжди небезпечна ситуація через загрозу її розколу. Більшість європейських держав формувалися на базі однієї мови, створеної на її основі культури й усвідомлення населенням спільної історичної пам’яті», — наголошує мовознавець Лариса Масенко. Ці три компоненти обов’язково мають бути, щоб утвердилася сильна національна держава. Оскільки ми отримали русифіковану країну, необхідна мовна політика, яка насамперед захищала б державну мову й сприяла її поширенню. «Основне завдання — за допомогою освіти виховати нові покоління, відійти від двомовності й, зрештою, через одне-два покоління нормалізувати ситуацію», — зауважує професорка (За А. Каленською, «Тиждень. UA»).

1. Слово ґречними (рядок 3) можна замінити на синонім

А освіченими

Б ввічливими

В упередженими

Г поміркованими

2. Слово ввічливість узято в лапки (рядок 7), щоб

А позначити його як цитату

Б виокремити його інтонаційно

В наголосити на його важливості

Г надати йому іронічного звучання

3. У тексті розповідається про те, що над зміцненням своєї українськомовної стійкості працювали

А Оксана Поліщук і Лариса Масенко

Б Ірена Карпа й Саша Сальцова

В Лариса Масенко й Саша Сальцова

Г Ірена Карпа й Оксана Поліщук

4. Мовна мімікрія (рядок 35) тут означає

А перехід у спілкуванні на російську мову

Б перехід у спілкуванні на українську мову

В приховування свого соціального походження

Г дотримання закону про мови в суспільному житті

5. Заголовком до тексту стали слова

А Ірени Карпи

Б Оксани Поліщук

В Лариси Масенко

Г Анни Каленської

6. Підзаголовок ВАЖІЛЬ ПЕРЕМИКАННЯ (рядок 9)

А розкриває проблему ставлення оточення до людей, які змінили мову спілкування

Б має на меті переконати читача зміцнювати українськомовну стійкість

В наголошує на факторах, що впливають на зміцнення мовної стійкості

Г окреслює мовні труднощі, що виникають у сімейному колі

7. Засобом міжфразового зв’язку останніх двох речень другого абзаца (рядки 17–20) є

А лексичний повтор

Б вставне слово

В сполучник

Г синонім

8. Лариса Масенко вважає, що українськомовній стійкості сприятимуть усі фактори, ОКРІМ

А виховання нових поколінь за допомогою освіти

Б потужної державної мовної політики

В усвідомлення спільної історичної пам’яті

Г вибору тієї мови, що більш перспективна

9. Про вирішальну роль фактора національної самоідентифікації у виробленні мовної стійкості йдеться в тій частині тексту, що має підзаголовок

А Мовна ввічливість

Б Важіль перемикання

В Від себе до себе

Г «Перезавантажити» країну

10. У тексті НЕМАЄ мікротеми про мовну стійкість

А підлітків і молоді

Б публічних людей

В українських родин

Г політичної верхівки

11. Зневажливий відтінок має слово

А крутішим (рядок 34)

Б жалюгідні (рядок 35)

В фіфі (рядок 38)

Г епатує (рядок 40)

12. Стиль тексту

А науковий

Б розмовний

В публіцистичний

Г офіційно-діловий

КУЛЬТУРА СЛОВА

         Запам’ятайте, як правильно наголошувати слова.

Довідник, проміжок, цінник, тому, кілометр.

Вивчіть правильний варіант слововживання.

НЕПРАВИЛЬНО

ПРАВИЛЬНО

 

україномовний

УКРАЇНСЬКОМОВНИЙ

 

природній

ПРИРОДНИЙ

зворотній

ЗВОРОТНИЙ

 

получається

ВИХОДИТЬ

 

говорити на українській мові

ГОВОРИТИ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ

 



 Шановні учні! Завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та надсилайте мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер

 


Урок № 10

Дата: 16.11.2020р.

Тема: Троп як засіб мовного вираження

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 14 - 15)

https://pidruchnyk.com.ua/1239-ukrainska-mova-11-klas-avramenko.html

2. Виконання вправ

Вправа 4(ст.16)

Вправа 5(ст. 16)

3. ТЕСТОВА РОБОТА

1. В уривку

І раптом - небо... шепіт гаю...

О ні, то очі Ваші. - Я ридаю...використано

 А епітет

 Б антитезу

В гіперболу

 Гметонімію

 Д персоніфікацію

2.Прочитайте рядки.

Гомоніла Укпаїна,

Довго гомоніла.

В уривку використано...

 Асинекдоху

 Б метонімію

 В персоніфікацію

 Г оксиморон

 Д метафору

3.Прочитайте рядки.

... Тополі по волі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем.

В уривку НЕМАЄ …

 А епітета

 Б асонансу

 В алітерації

 Г порівняння

 Д персоніфікації

4.Гіпнотичні кобри, злототілі діви, дивний ліс це різновид тропу

 А епітет

 Б метафора

 В синекдоха

 Г персоніфікація

 Д евфемізм

5 Як він уміє красно говорить!

Які у нього займища і луки!

Провідним тропом у цих рядках є

А анафора

 Б епітет

 В перифраза

 Г гіпербола

 Д метафора

6.Гуркнув грім. Задрижали нараз

Гір найглибші основи...

В уривку використано

 Аанафору

 Б антитезу

 В гіперболу

 Г алітерацію

 Д метонімію

7.Максим козак Залізняк,

Козак з Запарожжя,

Як поїхав на Вкраїну,

Як пишная рожа!

В уривку використано

 А порівняння

 Б алітерацію

 В асонанс

 Г епітет

 Д.алегорію

8.Чи не той то хміль,

Що коло тичин в'ється?

Ой той то Хмельницький,

Що з ляхами б/ється.

В уривку використано

 А персоніфікацію

 Б паралелізм

 В анафору

 Г метонімію

 Д оксиморон

9.В описі природи Никне трава жалощами,

а дерево з тугою к землі приклонилося використано художній засіб

 А епітет

 Б анафору

 В гіперболу

 Гперсоніфікацію

 Д метонімію

10.І потече сторіками кров у синє море...

В уривку використано

 А персоніфікацію

 Б гіперболу

 В метонімію

 Г евфемізм

 Д порівня

11На той останній Страшний Суд

Мертвеці за правдою встають

В уривку використно

 Аоксиморон

 Б перифразу

В евфемізм

 Г метафору

 Д персоніфікацію

12Як зачули люди, то замалим не все село вибігло з хат...

В уривку використано …

А метонімію

 Б синекдоху

 В порівняння

 Г метафору

 Д перифразу

Домашнє завдання:

§ 4-5(ст.14-15), вправа 7(18)

Шановні учні! Завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та надсилайте мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер



Урок № 11

Дата: 23.11.2020р.

Тема: Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні

Хід уроку

1. Прочитати визначення ключових понять теми

Уяви ситуацію: “За вікном іде сніг, а Червона Шапочка вмостилася собі в кріслі й читає Підмогильного”.

У цьому “казковому” реченні можна знайти і метафору, і метонімію, і синекдоху.

Що де є? 

 Метафора

Метафора (з грецької «перенесення») – розкриття сутності одного предмета чи явища через особливості іншого:

  • Йде сніг – сніжинки, як відомо, «ходити» не вміють.

Ще приклади:

  • Полетів у магазин по цукерки – не на літаку«полетів», а дуже швидко пішов;
  • «Троянди днів», «крило зорі» (В. Сосюра);

 Метонімія

Метонімія – заміна одного слова іншим на основі суміжності (тобто тісного зв’язку):

  • Читати Підмогильного – не сам твір, а його автор;

Ще приклади:

  • Я з’їв цілу тарілку – не сам предмет, а що в ньому вміщено;
  • Київ прокидається – не самі люди, а місто, в якому вони перебувають.

 Синекдоха

Синекдоха – різновид метонімії. Заміна назви цілого предмета назвою його частини:

  • Червона шапочка – на позначення всієї дівчинки – лише її головний убір.

Ще приклади:

  • Ноги моєї тут не буде – на позначення цілої людини – тільки частина її тіла;
  • Вчися шанувати копійку – на позначення всіх грошей – найменша частина грошей.

Також пам'ятай про уособлення (персоніфікацію) – це вид метафори, перенесення ознак особи на предмети, речі, явища, тваринний і рослинний світ:

  • В золотій смушевій шапці циган-вечір сходив з гір, Ніс він ніченьці-циганці з срібла кований набір (О. Олесь).
2. Перегляньте відео

3. Виконайте вправи
Вправа 1. Перепишіть, уставляючи на місці крапок дібрані з  довідки та поставлені в  потрібній формі слова. У  записаних реченнях підкресліть метафори. 

    1. Слово в пісні …, воно ніби … з себе буденні шати, стає врочистим, монументальним і водночас ніжним (З журналу). 2. Щире слово й добре діло душу й серце … (Нар. творч.). 3. Тяжкі слова … горло (М. Починайко). 4. Болить мене слово, … під грудьми (П. Перебийніс). 5. Слів порожніх — не визнаю! Тих, хто ними сьогодні … , я обходжу й не пізнаю (В. Малишко). 6. Одне невдале слово ваше мене … (М. Починайко). 7. Слова … об камінь холодних душ, байдужих душ (О. Матушек). 
        Довідка: оживати, скидати, обігріти, стискати, пекти, колоти, руйнувати, стиратися.

Вправа 2. Прочитайте текст і виконайте завдання. 

        Видатний, для багатьох — незбагненний. Життєлюб та аскет водночас. Невисокий, рудовусий та часто надміру емоційний, він не мав лоску знаменитості, бо генії завжди є трохи кострубатими. 
        Уявляю хоча б десятисерійний фільм про Івана Франка. Про провал з викладанням у Львівському університеті, про трагедію його особистого життя, смерть старшого сина, складні стосунки з іншими відомими українцями. 
           Також у цьому фільмі було б неможливо оминути важкий душевний стан Франка в останнє десятиліття, оту моторошну трагедію, з якою він власноруч боровся, як Давид з Голіафом… Через увесь фільм — надривний та важкий пошук любові, без наповнення якою не міг писати. Він допустив на цьому шляху болісні помилки. Але йшов попереду власного часу — і дружніх відданих рук допомоги від української громадськості було негусто… Дехто страждав через лабіринти Франкової душі (плями на Сонці видно ліпше, ніж Сонце). Світло від його постаті таке велике, що осліплювало чимало його сучасників з їхніми недолугими наклепами та неприязню до Майстра. 
        А десь за кадром уважно спостерігають за дійством дві жінки — Література й Україна, заради яких Каменяр спалював свій творчий геній та своє життя. Мертві залишаються молодими (За С. Процюком). 
А. Визначте стиль тексту.
Б. Випишіть приклади епітета, метафори, порівняння, гіперболи, перифрази.

Домашнє завдання:

Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Метафори підкресліть, поясніть їх роль у  мовленні. 

1. З ро..чиненого вікна чути, як т..че спокійна розмова. Потім слова швидшають, грубішають, в..совують жала і знову добрішають, щоб згодом ударити, мов батогом, доб..раючись до п..чінок (За М. Стельмахом). 2. Коли молодиця була добра, слова її щ..бетали соловейками на калинових губах, пурхали по всій хаті, витьохкуюч.. та виспівуюч.. . Коли ж вона гнівалася, сп..речалася, її язик сіпався злющим собакою на ланцюзі (За Є. Гуцалом). 3. Знаю слова, що падають, як цегла на голову, криком тр..воги краючи ночі й дні. Чув прохолодні вислови, усі належно зготовані, та неїстівні й сумні (За В. Коротичем). 

 Визначте в  словах орфограми. Поясніть написання слів правилами. 

Шановні учні! Завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та надсилайте мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер


Урок № 12

Дата: 27.11.2020р.

Тема: Риторична фігура як засіб мовного вираження

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 19 - 20)

https://pidruchnyk.com.ua/1239-ukrainska-mova-11-klas-avramenko.html

2. Виконання вправ

Вправа 3 (ст. 20) - письмово

Вправа 5 (ст. 21)

Домашнє завдання:

Вправа 7 - 1(ст.22)

Шановні учні! Завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та надсилайте мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер


Урок № 13

Дата: 30.11.2020р.

Тема: Риторичне запитання, звернення, антитеза, градація, повторення, порівняння

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 19 - 20)

https://pidruchnyk.com.ua/1239-ukrainska-mova-11-klas-avramenko.html

2. Виконання вправ

1. Вправа 7 - 2 (ст. 23) - письмово

2. Виконати тестові завдання:

1. Продовжте речення 

«Риторика — це...». 

1....наука про правильну вимову та наголошення слів. 

2...емоційне ствердження чи заперечення якогось факту. 

   3....теорія ораторського мистецтва. 

     4....відповідь, заперечення, зауваження одного з учасників діалогу іншому. 

    5...наука про словниковий склад мови 

2. Продовжте речення:  

«Видатні оратори Київської Русі — це...». 

  1. 1...Демосфен і Цицерон. 

  1. 2...Іларіон і Кирило Туровський. 

  1. 3...Феофан Прокопович і Георгій Сковорода. 

  1. 4...Михайло Ломоносов і Георгій Кониський. 

5....Арістотель і Платон 

3. Продовжте речення:  

 «Образність  мовлення оратора –це…» 

  1. 1...уміння говорити ясно, без ускладнень, надуманих образів. 

  1. 2...здатність розглядати конкретні факти й явища, даючи їм чіткі наукові й політичні оцінки. 

  1. 3...наявність у виступі живих картин, які дають змогу не лише осмислювати почуте, а ніби сприймати почуттями — бачити, чути тощо. 

  1. 4...логічна переконливість сказаного. 

  1. 5...насиченість виступу новими фактами, актуальними проблемами. 

4. Продовжте речення:  

«Ясність мовлення оратора — це...». 

  1. 1...насиченість виступу новими фактами, актуальними проблемами. 

  1. 2...смислова прозорість виступу, що забезпечує його зрозумілість, доступність у засвоєнні. 

  1. 3...уміння оратора спонукати слухачів до творчої діяльності. 

  1. 4...мелодійність, плавність, інтонаційна виразність. 

  1. 5...приховане глузування, засноване на називанні протилежних ознак. 

5. До якої форми красномовства належить наведений текст? 

Він був сином мужика і став володарем в царстві духа. 

Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. 

Він був самоуком і вказав нові світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим. 

Десять літ він Томився під вагою російської солдатської муштри. А для во лі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій. 

Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду, а віри в Бога у зневіру і песимізм. Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя. 

Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець се наново збуджуватимуть його твори. 

Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко (І. Франко «Присвята»). 

  1. 1Парламентської. 

  1. 2Академічної. 

  1. 3Соціально-побутової. 

  1. 4Судової. 

  1. 5Церковно-богословської 

6Ораторська діяльність науковця та викладачаякий доповідає про результати дослідження або популяризує досягнення науки − це: 

а) юридичне (судовекрасномовство; 

б) академічне красномовство; 

в) політичне красномовство 

7. Мистецтво переконувати не реалізується через поняття: 

а) логос; 

б) пафос; 

в) етос; 

г) топос; 

ґ) інвенція. 

8. Доберіть аргументи до тези. 

Мова – засіб спілкування. 

9. Уведіть подані фразеологізми в речення. Доберіть тему і складіть міні – промову, використавши їх. 

Чинити свою волю

Домашнє завдання:

Повторити вивчені правила

Шановні учні! Завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та надсилайте мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер 


Урок № 14
Дата: 07.12.2020р.
Тема: РЗМ. Контрольне   есе на одну із тем

Хід уроку

1. Оберіть одну із тем і напишіть контрольне есе.

Теми:
 1.«Дешева риба - погана юшка»
 2. «Краще жити мріями чи будувати плани й утілювати їх у життя»


Есе (від франц. essai – спроба, проба, нарис)  прозаїчне висловлювання невеликого об’єму і вільної композиції, що виражає індивідуальні враження і міркування з конкретного приводу або питання і свідомо не претендує на вичерпну відповідь.

Пам’ятайте! Обираючи жанр есе, ви можете дозволити собі бути суб’єктивними, зосередитися на частковому, а не на головному, висловлювати спірні міркування, наводячи мінімум доказів, але, з іншого боку, саме це може бути і небезпечним — уявна легкість — пиши собі, як бажаєш. Але зовсім не факт, що ваш твір вийде оригінальним та цікавим.

Перш ніж обрати жанр есе, подумайте та переконайтесь у тому, що вам є що сказати.


Домашнє завдання:

Повторити вивчені правила

Шановні учні! Завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та надсилайте мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер 


Урок № 15
Дата: 12.12.2020р.
Тема: Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників.

Хід уроку

 1. Повторити вивчене раніше про прикметник


2. Вивчити теоретичний матеріал підручника(ст. 24 - 25)

3. Виконати вправи підручника

Вправа 3(ст. 26)
Вправа 4(ст. 26)

4. Завдання на закріплення вивченого

  • До кожного іменника додайте епітет і запишіть. 

Калина, барвінок, вітер, поле, зозуля, сонце, пшениця, небо, ліс, верба.

  • Поставте іменники з прикметниками в орудному відмінку. За­пишіть і виділіть закінчення прикметників. 

Пахуча груша, свіжа їжа, вечірня пісня, середня лінія, найваж­ча задача, вчорашня буря, сусідня вулиця.

  • Запишіть речення. Визначте відмінок прикметників і виділіть їхні закінчення.

1. Океан степів застиг у полудневій сліпучості (О. Гончар). 2. В час гарячий полудневий виглядаю у віконце (Леся Українка). 3. З подружками до школи іду в ранковий час (І. Муратов). 4. Оце саме піють півні в дзвінкій ранковій тиші (О.Гончар). 5. Море співа­ло урочистій ночі свою могутню, величну, вічну поему (Леся Україн­ка). 6. У залі лунав урочистий спів.

Домашнє завдання:

§ 8 (ст. 24 - 25), вправа 5 (ст. 26)

Шановні учні! Завдання виконуємо в робочих зошитах, фотографуємо і надсилаємо мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер.



Урок № 16
Дата: 21.12.2020р.
Тема: Ступені порівняння прикметників

Хід уроку

1. Перевірка вивченого
Дайте відповіді на запитання
1.Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови, ... 2.Прикметник — це ... частина мови. 
3.Прикметник вказує... .
4.Морфологічні ознаки прикметника:....
5.Синтаксична роль прикметника. 
6.За розрядами прикметник поділяється на ... . 
7.Який розряд прикметника утворює ступені порівняння? 
8. Які форми мають прикметники? 
9. Назвіть ступені порівняння прикметника. 
10.Назвіть форми ступенів порівняння прик­метника. 
11.На які групи поділяються прикметники? 
12.За чим визначаються групи прикметника? 

2. Вивчити теоретичний матеріал підручника (ст. 29-30)

3. Перегляньте відео


4. Виконання вправ на закріплення вивченого

1. Вправа 4 (ст. 31)

2. Утворити всі можливі форми найвищого ступеня від поданих нижче прикметників:

Темно-синій, розумний, солодкий, твердий

Домашнє завдання:

§ 9 - 10(вивчити правила), впр.5 (ст.31-32)

Шановні учні! Завдання виконуємо в робочих зошитах, фотографуємо і надсилаємо мені на електронну пошту pacerinanata@gmail.com або на Вайбер.

 

 


 




Немає коментарів:

Дописати коментар